مقالات

گردو از منابع سرشار ویتامین و فسفر است یکی از مواد غذایی که در گروه مغزها قرار می­گیرد. اما آیا جدای از طعم و مزه مطبوع این ماده غذایی به خواص فوق­العاده آن توجه کرده­اید؟ این مطلب را بخوانید تا شما هم تایید کنید که هر گردی گردو نیست!

گردو از جمله مواد مغذی است که به دلیل طبیت گرم آن از دوران کهن در تغذیه بسیار مورد توجه بوده اما تحقیقات درباره این ماده مغذی کهن همچنان ادامه دارد . عناصر و مواد موجود در مغز گردو شامل آب، پروتئین ، مواد چربی ، مواد نشاسته ای، کلسیم ، فسفر، آهن، سدیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین a، ویتامین b1، ویتامین b2، ویتامینb3، ویتامین c. و ویتامین e است. مقدار فسفر موجود درگردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند.

گردو خون ساز و تصفیه کننده خون، درمان­کننده بیماری­های ریوی ومسکن دل پیچه است مربای گردو، ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند، خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرده و خوردن آن با انجیر و موز مقوی حواس و مغز است . چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند گردو از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند.

 

براساس تحقیقات تازه خوردن گردو بعد از غذا ممکن است باعث کاهش آسیب هایی شود که غذاهای چرب به سرخرگ ها وارد می کنند.گردو غنی از ترکیباتی است که تا حدودی از سفت شدن سرخرگ ها جلوگیری و به حفظ انعطاف پذیری آنها کمک می نماید .

گردو حاوی آرژینین، یک آمینو اسید است که بدن از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند. وجود این ماده برا ی حفظ خاصیت انعطاف پذیری قلب لازم است .

گردو همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و اسید آلفا-لینولئیک (ala)- یک نوع اسید چربی امگا۳ نباتی با خواص بهداشتی است. به گفته محققان و کارشناسان تغذیه مصرف بالای این اسید چرب فرد را در برابر حمله قلبی محافظت می‌کند.
به گزارش هلث سنترز، محققان دانشگاه لومالیندا دریافته‌اندکه با افزودن چند گردو به رژیم غذایی روزانه می‌توان از خطر بیماری قلبی کاست.

تحقیقات نشان می دهد اکسیداسیون چربی‌ها در جریان خون به سلامت فرد آسیب می‌زند و منجر به آترواسکلروزیس (‌تصلب شرائین) می‌شود و رژیم حاوی گردو اکسیداسیون لیپیدهای­خون را کاهش می‌دهد. به علاوه گردو حاوی فلاونوئیدی بنام اسید الاژیک است که این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مسدود کند.

علاوه برخواصی که مغز گردو دارد پوست درخت و پوست سبز گردو و همچنین برگ درخت گردو به صورت جوشانده خواص بسیاری­دارند­ برگها و پوست آن بخصوص بخاطرماده تلخ وتانن آن­درمداوای بیماری‌های پوستی مفید واقع می‌شوند.

مضرات

گردو با داشتن مواد مغذی زیاد غذای بسیار خوبی است ولی مانند هر چیز دیگر نباید در خوردن آن اسراف کرد و از پنج عدد در روز بیشترمصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آوراست. زیاده روی در مصرف گردو ، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود. مخصوصا گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند. کسانی که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند. افراد چاق نیز باید ازآن پرهیز کنند. مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود . خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطر ناک است .

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید